צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הבנקים יקיימו פעילויות חינוך והכשרה לבנקאות דיגיטלית בקרב אזרחים ותיקים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בשיתוף המשרד לשוויון חברתי, ובאמצעות המערכת הבנקאית ואיגוד הבנקים, מתחיל בפרויקט חינוך ייחודי לאוכלוסייה המבוגרת, במטרה לסייע לה להסתגל לבנקאות הדיגיטלית ולהקנות כלים לשיפור מיומנויות השימוש בשירותים השונים.

במסגרת המיזם, יתקיימו ברחבי הארץ ביום שלישי (23/10) הרצאות תחת הכותרת "העצמה בנקאית דיגיטלית". ההרצאות מיועדות, כאמור, לאזרחים ותיקים, אשר רבים מהם אינם שולטים ביישומי הבנקאות הדיגיטלית ונותרים ללא מענה, נוכח הצמצום במספר הסניפים של הבנקים.

הפרויקט יתקיים במסגרת פעילות "שלישי בשלייקס" של המשרד לשוויון חברתי, במהלכה מגיעים אזרחים ותיקים לצפות בסרטים במחיר מסובסד. בסמוך לתחילת הסרט ובכפוף לרישום מראש, יועברו ההרצאות. בסיומן יועברו פרטים על המשך הפעילות בנושא.

במהלך החודשים נובמבר ודצמבר, יוזמנו האזרחים הוותיקים, בתיאום מראש, להדרכות פרטניות (אישיות או בקבוצות קטנות) בסניפי הבנקים, לצורך התנסות בשירותים הבנקאיים הדיגיטליים הקיימים בבנק שבו מתנהל חשבון הלקוח שלהם.

הדרכות אלה יכללו, בין היתר, היכרות עם אתר האינטרנט והאפליקציה של הבנק, הסבר על מעקב אחר התנועות בחשבון באופן דיגיטלי ועל ביצוע פעולות בנקאיות במכשירים האוטומטיים: הפקדת מזומן, הפקדת שיקים ועוד.

ההרשמה להדרכות הפרטניות בסניפי הבנקים תהיה פתוחה לכלל האזרחים הוותיקים, גם לאלו שלא השתתפו בחלק הראשון – ההרצאה במסגרת "שלישי בשלייקס".

"האתגר שלנו הוא לדאוג שהמהפכה הדיגיטלית לא תפגע בשירותים שאנחנו נותנים לאזרחים ותיקים", אמרה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. "המיזם המשותף ייתן לאזרחים הוותיקים את הכלים הנדרשים להמשיך לנהל את ענייני הפיננסים גם בעידן הדיגיטלי, כך שיוכלו ליהנות משירותים חדשניים דיגיטליים ונגישים כמו צעירים".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ציינה, כי "המערכת הבנקאית נמצאת בעיצומה של מהפכה שכוללת מעבר לשירותים דיגיטליים, לצד התייעלות וצמצום הפעילות בסניפים. מדובר במהפכה חיובית שתחסוך לאזרחים ותיקים עמלות ויכולה לחסוך להם את הצורך והטרחה לבקר בסניף הבנק, יחד עם זאת יש בה גם קשיים למי שלא מורגל בשירותים דיגיטליים.

"במטרה לסייע לאזרחים הוותיקים להסתגל לבנקאות הדיגיטלית וללוות אותם באופן אישי ומובנה בהיכרות עם שירותים בנקאיים דיגיטליים בסיסיים, יזם הפיקוח על הבנקים את פעילות 'העצמה בנקאית דיגיטלית' לאזרחים הוותיקים.

"אני קוראת לאזרחים הוותיקים לנצל את ההזדמנות וליטול חלק בהרצאות ובהדרכות הפרטניות בסניפי הבנקים, אשר יקנו להם מגוון כלים מעשיים לשיפור מיומנויות השימוש בשירותים הבנקאיים הדיגיטליים, יסייעו להם להסתגל לבנקאות הדיגיטלית, לנהל באופן עצמאי את הפעילות בחשבון וליהנות משירות בנקאי זמין וזול יותר.

"אני מודה למשרד לשוויון חברתי על שיתוף הפעולה הפורה, ומברכת את איגוד הבנקים ואת המערכת הבנקאית על ההירתמות המלאה להצלחת המהלך ולקידום הפעילות".

פעילויות לכלל האוכלוסייה

הפרויקט הנוכחי הינו אחרון בשורה של פעילויות הסברה וחינוך שמקיים הפיקוח על הבנקים מדי שנה, במטרה להגביר את המודעות הפיננסית של אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, בין היתר לצורך צמצום פערי מידע, שיפור רווחה כלכלית, הגברת מודעות הציבור לזכויותיו ועוד.

בין השאר, התקיים בספטמבר 2016 "שבוע מודעות פיננסית" למשקי הבית במסגרתו הועברו לאלפי לקוחות הרצאות אחידות בנושא התנהלות פיננסית נכונה בעשרות סניפי בנקים. בשנת 2017 התקיים "חודש מודעות פיננסית במערכת החינוך" לבני הנוער, ובשנת 2018 הוטמעה לראשונה בצה"ל לומדה בנושא חינוך פיננסי בנקאי בקרב חיילי חיל המודיעין.

כעת, כאמור, יחל פרויקט חדש, שיתמקד באוכלוסייה הוותיקה. פרטים נוספים על פעילות "העצמה בנקאית דיגיטלית", לרבות מיקום ההרצאות, שעות הפעילות ואופן הרישום לפעילות, ניתן למצוא בקישור הבא: digitalbanking.co.il, במוקד הטלפוני 8840* שלוחה 3, או באמצעות חיפוש באינטרנט "בנקאות דיגיטלית לאזרחים ותיקים".