פרופ' אמיר ירון | צילום: אוניברסיטת פנסילבניה
פרופ' אמיר ירון | צילום: אוניברסיטת פנסילבניה

פרופ' אמיר ירון הוא נגיד בנק ישראל החדש

פרופ' אמיר ירון יהיה הנגיד הבא של בנק ישראל, כך הכריזו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון. הוא יחליף את הנגידה הנוכחית, קרנית פלוג, שתסיים את תפקידה בחודש הבא.

ירון מלמד בבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה. הוא מומחה לבנקאות ולפיננסים והתפרסם בזכות מחקריו בתחום מאקרו ומימון, תמחור נכסים והשקעות. בנוסף, הוא מכהן כנשיא FARFE – קרן לקידום המחקר בנושאים פיננסים.

הנגיד החדש, בן 54, נולד בישראל, אך מתגורר למעלה מ-20 שנה בארצות הברית. הוא בעל תואר ראשון ושני בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב, וכן תואר שני נוסף מאוניברסיטת שיקגו, בה עשה גם את הדוקטורט שלו.

"אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר", אמר ירון. "ניהלנו בשבועות האחרונים שיחות מעמיקות על ההיבטים השונים של כלכלת ישראל והישגיה, ועל הדרכים שבהן ניתן לקדם את הכלכלה והחברה הישראלית, ולהתמודד מול האתגרים הגלובליים והמקומיים".

ראש הממשלה התייחס לבחירת הנגיד ואמר: "חובתנו להביא את הכישרונות הטובים בשטח, ואני שמח שפרופ' ירון נענה להצעה של שר האוצר ושלי. אני מאמין שהוא יוביל את בנק ישראל באחריות וישמור על יציבות המערכת הפיננסית". בנוסף, הודה נתניהו לנגידה היוצאת, ד"ר קרנית פלוג, על שמילאה את תפקידה במסירות.

הריבית נותרה 0.1%

עוד לפני ההכרזה על בחירת הנגיד החדש, פרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אוקטובר. הוועדה המוניטרית החליטה להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, על רמה של 0.1%. שיעור זה נשמר מאז חודש מרץ 2015.

על פי ההודעה שפרסם בנק ישראל, ההחלטה התקבלה על רקע העובדה כי לא חל שינוי משמעותי בסביבת האינפלציה, זאת על אף שהמדדים האחרונים היו מעט נמוכים מהצפוי. עם זאת, מעריכה הוועדה המוניטרית כי הכוחות התומכים בעליית האינפלציה ממשיכים לפעול.

עוד צוין כי האומדנים הראשונים לפעילות ברבעון השלישי תומכים בהערכה שהמשק המשיך לצמוח בקצב נאה. כמו כן, דאגו להרגיע ומסרו כי ההאטה בקצב הצמיחה, כפי שנצפה ברבעון השני, הושפעה מגורמים זמניים.

כמו כן, נמסר כי השקל שומר על יציבות יחסית, זאת  לאחר שהתחזק אחרי החלטת הריבית האחרונה, אולם נחלש בהמשך.

באשר לשוק הדירות, טוען הבנק כי נבלמה מגמת הירידה שהחלה לפני כשנה. במקביל, נמשכת העלייה בהיקף המשכנתאות החדשות, כאשר ריבית המשכנתאות נותרה יציבה. התחלות הבנייה עלו ברבעון השני, אך היקפן עדיין נמוך מאוד.

בסיכום ההודעה מסר בנק ישראל כי הוא ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי. וכן שיפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלו.