צילום: יח"צ

איגוד הבנקים משיק קמפיין חדש לעידוד המודעות להונאות ברשת

כמו בכל העולם גם בישראל מתרחשים אירועים של הונאות ברשת ופגיעה בפרטיות. באמצעות שיחת טלפון, הודעה לנייד או למייל, נוכלים מנסים, לעתים, להתחזות לבנק ולגנוב מלקוחות את פרטיהם האישיים וסיסמאות הגישה לחשבון.

איגוד הבנקים החליט להילחם בתופעה ומשיק קמפיין שמטרתו להגביר את המודעות לתופעה זאת. הקמפיין קורא לגילוי ערנות בכל הקשור להונאות ברשת, התחזות ברשת ובטלפון וגניבת פרטים, במטרה להפחית את חשיפת האוכלוסייה לאירועים כאלה. בקמפיין יושם דגש להעלאת המודעות בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, וזאת לבקשת השרה לשוויון חברתי, ח"כ מירב כהן, והמפקח על הבנקים, יאיר אבידן, שהעלו את הנושא במסגרת מפגש עם איגוד הבנקים והבנקים.

את הקמפיין, תחת הסיסמה: ״בנק, זה לא!", הגו במשרד הפרסום אברהם. הוא יעלה במגוון גדול של אתרי אינטרנט, ברדיו ובעיתונות בכיכובו של צדי צרפתי. צרפתי, המככב בתכנית ״זמר במסכה״, זוכה לאהדה רבה בקרב כל קהלי היעד ומדבר בגובה העיניים לקהל המבוגר שהוא רלוונטי מאוד לקמפיין. בקמפיין יציג צרפתי מספר מקרים המעלים חשד כי לא נשלחו מהבנקים. לאחר בדיקה, פוסק צרפתי: ״בנק, זה לא!״.

אתר ייעודי

במקביל לקמפיין, הקים איגוד הבנקים עבור הלקוחות אתר ובו כל מה שצריך לדעת על הונאות, והכלים שיעזרו להם להימנע מליפול לאירוע רשת. הקמפיין מפנה את הלקוחות לאתר, בו ניתן ללמוד מהם הכללים למניעת אירועי רשת.

קמפיין האיגוד מפנה את תשומת הלב לסימנים מחשידים של הונאה ברשת ובטלפון, בהם קיימים, בין השאר, אלמנטים של הלחצה בזמן, שגיאות כתיב וניסוח קלוקל, פנייה שאינה אישית, שפה זרה וקישור (לינק) לא מוכר.

מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אומר שבתקופת זו חלה עלייה בתדירות ניסיונות מקרי ההונאה וקורא לציבור לגלות ערנות. ״במקביל לפעילות בסניפים, יש עלייה בהיקף תהליכים הדיגיטליים שאנחנו מבצעים מהמחשב ומהסלולר.  במקביל, עלו גם הניסיונות לבצע הונאות. הבנקים ערוכים היטב להתמודד עם התופעות הללו אבל יחד עם זאת חשבנו כי מחובתנו לסייע לציבור ולהעצים את המודעות לאירועי רשת, במטרה להפחית את חשיפת האוכלוסייה לאירועים אלה״

איגוד הבנקים מזכיר כי הבנק אינו פונה אל לקוחותיו לקבלת פרטים חסויים. להלן אירועים המוגדרים כחשודים בהונאה:

  • מתקשרים או שולחים ללקוח מייל בו מבקשים את הסיסמה לחשבון הבנק שלו – לא בנק!
  • מבקשים מהלקוח לסמס או לשלוח מייל ובו פרטים אישיים או פרטי חשבון בנק – לא בנק!
  • שולחים ללקוח קישור ב-SMS או במייל לאתר המבקש מהלקוח פרטי ההתחברות לחשבון – לא בנק!
  • מציעים ללקוח שירותי בנק באמצעות אפליקציות שלא מופיעות בחנות האפליקציות הרשמית – לא בנק!
  • מתקשרים או שולחים הודעה שמתריעה שחשבון הלקוח עומד להיחסם ונדרשת התערבותו – לא בנק!
  • מתקשרים או שולחים הודעה ובה מבקשים מהלקוח למסור את הקוד החד-פעמי שנשלח אליו ב-SMS – לא בנק!