צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

בנק בשוודיה מבטל השימוש במזומן

בחודש אוקטובר מתחיל בשוודיה ניסוי היסטורי מעניין: לראשונה יבטל בנק מסחרי – תאגיד הבנקאות דנסקה – את השימוש בכסף מזומן. בכך תהפוך שוודיה למדינה הראשונה בעולם שעושה צעד משמעותי לקראת ביטול השימוש במטבעות ושטרות נייר.

המשמעות המיידית של המהלך היא כי לקוחות הבנק לא יוכלו להפקיד או למשוך מזומנים מאשנבי הבנק או מהכספומטים. הצעד נשמע דרמטי מאוד, והוא אכן כזה, אך עם זאת יש לזכור שכבר היום 99% מהכסף בבנקים הינו וירטואלי ומאחורי המספרים בחשבונות אין שטרות ומטבעות. בנוסף, השימוש במזומנים הולך ויורד בכל העולם – היקף עסקאות המזומן בשוודיה עומד על 3% בלבד, בארה"ב מהווה המזומן 7% מהעסקאות, ואילו בישראל 10% מהעסקאות הן עסקאות מזומן.
שוודיה הנה פורצת דרך בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות כלכליות חדשות. ב-1661 היא היתה למדינה הראשונה באירופה שהחלה להשתמש בשטרות נייר (המדינה הראשונה בעולם שהנהיגה שימוש בשטרות נייר כאמצעי תשלום היתה סין, במאה ה-11), וכיום היא מדורגת בצמרת השימוש בטלפונים ניידים ובבנקאות סלולרית. כבר היום, למשל, לא ניתן לרכוש בשוודיה כרטיס נסיעה באוטובוס במזומן – אלא רק באמצעות הודעת טקסט.
הירידה המתמשכת בשימוש במזומנים לביצוע עסקאות, עודדה כמובן את הבנק והכשירה את הקרקע לקראת המהלך של ביטול מוחלט של המזומן, מהלך שלו יתרונות לא מעטים. כך, למשל, הפחתה דרמטית או ביטול מוחלט של המזומן מביאה לשיפור וייעול התהליכים הכלכליים, חיסכון כספי, מזעור פשעים של "כסף שחור" והעלמות מס, והיעלמותם של מקרי שוד אלימים.
לדברי איגוד הבנקים השוודי, הצטמקות כלכלת המזומנים כבר משפיעה על שיעור הפשיעה; מקרי שוד הבנקים בשוודיה צנח מ-110 ב-2008 ל-16 בלבד ב-2011 – המספר הנמוך ביותר מאז החלו בתיעוד מעשי השוד.
מצד שני, המעבר לעולם דיגיטלי נטול מזומנים עלול להוביל לגידול בפשיעה הוירטואלית, שכבר מוכרת לנו כיום – האקרים שינסו לנצל את הרשת לגניבת כספים או איסוף מידע אישי. ברור, אם כן, שבמקביל להעמקת השימוש בטכנולוגיות יוגברו האמצעים לאבטחת המידע, ההגנה על הפרטיות ומניעת פריצה לחשבונות הבנק.
באילו עוד דרכים ישפיע המהלך על הצרכנים?, המעבר לעולם ללא מזומנים מתרחש במקביל לתפקיד המרכזי שהולכת ותופסת בחיינו הטכנולוגיה, ובראשה השימוש באינטרנט והמעבר למכשירי הטלפון החכמים. רבים מאיתנו מנהלים כיום את החשבון שלנו באמצעות הסמארטפון, וכבר ניתן לבצע באמצעותם עיסקאות. הארנק האלקטרוני אמנם עדיין בחיתוליו, אבל בעתיד הוא יקטין עוד יותר לא רק את השימוש במזומן, אלא אף את השימוש באשראי.