מטה סוכנות S&P בניו-יורק | צילום: Shutterstock
מטה סוכנות S&P בניו-יורק | צילום: Shutterstock

גם סוכנות S&P מורידה את דירוג האשראי של ישראל "על רקע הסלמת הסיכונים הגיאופוליטיים"

סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה הלילה את דירוג האשראי של ישראל ל-A פלוס מ-AA מינוס, עם תחזית שלילית. ההחלטה משקפת את הערכת הסוכנות כי העימות האחרון עם איראן מגביר את הסיכונים הגיאופוליטיים עבור ישראל, שנחשבו גבוהים מלכתחילה.

בכך הצטרפה סוכנות S&P לסוכנות הדירוג מודי'ס שהיתה הראשונה להוריד את דירוג האשראי בחודש פברואר האחרון.   

על פי תרחיש הבסיס של S&P, יימנע קונפליקט אזורי רחב יותר, אולם המלחמה בין ישראל לחמאס ועימות עם חיזבאללה צפויים להימשך לאורך כל שנת 2024, בניגוד להערכה קודמת של הסוכנות כי הפעילות הצבאית לא תימשך יותר משישה חודשים.

S&P רואה מספר סיכוני הסלמה צבאית אפשריים, ביניהם עימות ישיר, ממושך ומשמעותי יותר עם איראן, וכן התרחבות הסכסוך עם חיזבאללה בגבול הצפון של ישראל. הרחבה של הקונפליקטים הנוכחיים עלולה להציב סיכונים נוספים עבור ישראל, ולפגוע בפרמטרים כלכליים ופיסקליים.

על פי התחזית העדכנית של S&P, הסוכנות צופה כי הגירעון הממשלתי יתרחב משמעותית ל-8% מהתוצר ב-2024, לעומת 6.7% אשתקד, בעיקר עקב עלייה בהוצאות הביטחון והשפעה שלילית על ההכנסות.

הסוכנות עדכנה גם את תחזית יחס החוב-תוצר של ישראל, שצפוי להערכתה להגיע לשיא של 66% מהתוצר ב-2026, לעומת תחזית קודמת של 54%. הסוכנות ציינה, כי למרות זאת, מבנה החוב של ישראל נותר נוח, כאשר 84% ממנו מוחזק על ידי גורמים מקומיים ונקוב במטבע המקומי.