צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"הבנקים בישראל – מהזולים בעולם"

"הבדיקות שנעשו בשנים האחרונות בנוגע למחירי השירותים הבנקאיים למשקי בית בישראל הובילו למסקנה זהה: מדובר במחירים דומים ובמקרים רבים אף נמוכים מהמקובל בעולם". כך אמר היום מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהמלצות דו"ח ועדת זקן.

פרל הדגיש כי גם ועדת זקן, שביצעה רק לאחרונה מספר מחקרי עומק באמצעות חברת המחקר הבינלאומית Van Dijk Management, הגיעה למסקנה כי מחירי השירותים של הבנקים בישראל זולים.

משה פרל צילום: פלאש 90

 

הוא הציג את מחקרי הוועדה בנושא עלות שירותי עו"ש, שקובעים כי המערכת הבנקאית בישראל נמצאת בין שלוש המדינות הזולות בעולם בתחום זה (עלות שירותי חשבון עו"ש ממוצעת בישראל עומדת על כ-72 דולר בשנה, לעומת על כ-170 דולר בארה"ב וכ-155 דולר בבריטניה). בדומה, הציג את מסקנות המחקרים של ועדת זקן בנושא מרווחי הריבית (מרווח ריבית ממוצע בישראל עמד בשנים 2009-2011 על 2.37%, לעומת ממוצע של 2.61% – בממוצע של 25 בנקים גדולים ממדינות שונות), מדדי כוח שוק, מחירי האשראי הקמעונאי ואחרים שכולם נמצאו דומים לרמות המחירים בעולם או אפילו זולים מהן.

מנכ"ל איגוד הבנקים אמר, כי בדומה למחקרים שבצעה ועדת זקן, גם בדיקות ומחקרים אחרים שבוצעו בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל (שמצא כי ההוצאה הממוצעת בחודש על עמלות עו"ש מגיעה ל-13.94 שקלים), ארגון ה-OECD ואף איגוד הבנקים עצמו – כולם מצאו כי גם בתחום הריבית וגם בתחום העמלות אין שום בסיס לטענות כי המחירים בישראל יקרים למשקי הבית.

"אחת לכמה חודשים מתעוררת ביקורת על הבנקים שאין לה כל הצדקה עניינית. הגיע הזמן להתייחס לעובדות, והעובדות מלמדות שהשירותים הבנקאיים בישראל אינם יקרים מהמקובל בעולם שאליו אנו רוצים להיות דומים, ובמידה רבה אף זולים יותר.

"לאור הממצאים של ועדת זקן עצמה, ובדומה לה – של כל הבדיקות שנעשו בתחום בשנים האחרונות, קשה להבין מדוע בחרה הוועדה לפגוע בהכנסות הבנקים בעוצמה שכזו. פגיעה בהכנסות איננה כלי לקידום התחרות ולאור המצב העובדתי, שכאמור אין שום גורם מקצועי שחולק עליו, קשה להצדיק אותה", הוסיף פרל.