צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
קושי: 3 מתוך 5

"החוק להגבלת שכר הבכירים עלול לשבש את יחסי העבודה במשק"

איגוד הבנקים התריע – באמצעות עו"ד דוד חודק – כי החוק להגבלת שכר הבכירים במגזר הפיננסים עלול לשבש באופן קיצוני את יחסי העבודה במערכת הבנקאית ואולי במשק כולו

איגוד הבנקים התריע בפני הכנסת, כי החוק החדש להגבלת שכר הבכירים בענף הפיננסים עלול לשבש את יחסי העבודה בענף ואולי במשק כולו. האיגוד פנה לכנסת באמצעות עורך הדין דוד חודק.

הכנסת אישרה בשבוע שעבר את הצעת החוק להגבלת שכר המנהלים והעובדים במגזר הפיננסי עד לתקרה של 2.5 מיליון שקל. החוק אף מגביל במגבלה קשיחה נוספת את שכרו של הבכיר כך שלא יעלה יותר מפי 35 מהתגמול הנמוך של עובד בארגון.

בימים הסמוכים להשלמת החקיקה פנה איגוד הבנקים – באמצעות עורך הדין דוד חודק – ליו"ר הכנסת, ליו"ר ועדת הכספים וליועץ המשפטי של הכנסת, והתריע לא רק על פגמים מהותיים שנפלו בהליכי החקיקה, אלא על חשש כי חוק שכר הבכירים בגופים הפיננסיים עלול לשבש באופן קיצוני את יחסי העבודה במערכת הבנקאית ואולי במשק כולו.

חודק הזהיר, כי תחולת החוק – הכוללת את כל המרכיבים, כולל מרכיבי פרישה – תביא לכך שהוא ישפיע לא רק על העובדים הבכירים ביותר בבנקים, אלא על עובדים אחרים שזכאים לתגמול מכוח הסכמי שכר לתנאי פרישה. המשמעות תהיה אי עמידה בהסכמים קיימים וקושי להוציא לפועל תוכניות לפרישה מרצון במסגרת מהלכי התייעלות.

"מדובר לאו דווקא בעובדים בעלי השכר הגבוה ביותר במערכת הבנקאית", כתב חודק, "אלא בעובדים שאמורים לממש את זכאותם מהעבר בשנה נתונה, אך הם ימצאו את עצמם חורגים מעל המגבלה הקשיחה שנקבעה של 2.5 מיליון שקל ושל פי 35 מהתגמול הנמוך של עובד בבנק".

אלה השלכות קיצוניות שלא ניתנות לפתרון בתוך זמן קצר, חצי שנה כפי שניתן ליישום החוק.

חודק אף טען, כי "האופן שבו נוסח החוק מראה כי לא נלקחו בחשבון השלכות דרמטיות ליחסי העבודה בבנקים שעשויים לפגוע קשות ביכולת הניהול התקין".