סגירת הבנקים הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי ב-2008 | צילום: Shutterstock
סגירת הבנקים הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי ב-2008 | צילום: Shutterstock

הממשל האמריקני: לקוחות הבנקים שקרסו יקבלו את מלוא כספם

יומיים לאחר קריסתו של בנק סיליקון ואלי (SVB), הרגולטורים בארצות הברית הודיעו כי השתלטו גם על הפיקדונות של בנק סיגניצ'ר מניו-יורק. כמו כן, גורמים רשמיים אמרו כי ההנהלה הבכירה בשני הבנקים הודחה מתפקידה. מדובר בבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008. בינתיים, ממשל ביידן הודיע כי לקוחות בנק סיליקון ואלי יקבלו חזרה גישה לכל כספם שהופקד בבנק. 

"אנחנו נוקטים בפעולות לצמצום הסיכונים", מסרו ממשרד האוצר האמריקני, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב) והתאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות (FDIC) לאחר סגירת סיגניצ'ר. עוד נמסר כי ההפקדות יישמרו ו"את ההפסדים לא יישאו משלמי המיסים". כדי לעשות זאת, ה-FDIC הקים אתמול בנק "מגשר" שיאפשר ללקוחות סיגניצ'ר גישה לכסף שלהם. המפקידים והלווים של סיגניצ'ר יהפכו באופן אוטומטי ללקוחות של הבנק המגשר, נמסר מה-FDIC. עם זאת, גורמים רשמיים אמרו אתמול כי בעלי המניות של בנק סיגניצ'ר ובנק סיליקון ואלי לא יהיו מוגנים.

בנק סיליקון ואלי, שנסגר ביום שישי, היה הבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008 – והשני בגודלו שקרס אי פעם. ממשל ביידן, כאמור, החליט להשיב את כספם של הלקוחות, כדי להחזיר את האמון במערכת הבנקאית האמריקנית ולמנוע קריסה רחבה יותר של בנקים בסדר גודל דומה.

קריסת סיגניצ'ר אירעה לאחר שלקוחות רבים מיהרו להוציא את פיקדונותיהם מהבנק, ככל הנראה עקב קריסת בנק סיליקון ואלי. סיגניצ'ר הוא אחד הבנקים המרכזיים בתעשיית מטבעות הקריפטו. נכון לסוף דצמבר היו לו נכסים בשווי כולל של 110 מיליארד דולר ו-88 מיליארד דולר בהפקדות.

נכון לעכשיו, חברות ישראליות לא פנו למשרד האוצר או לבנק ישראל בבקשת סיוע בעקבות קריסת בנק ההייטק בארה"ב. הצוות הייעודי לבחינת השלכות קריסת בנק SVB התכנס אמש בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר. בצוות חברים בכירי משרד האוצר, רשות החדשנות, בנק ישראל והרשות לניירות ערך. גורם המעורה בנתוני החברות הישראליות שכספן הופקד בבנק שקרס ציין כי "אפשר כנראה להירגע מבחינת החברות הישראליות. רובן הוציאו את הכסף מהבנק ולא ניזוקו כלל. מצבן של חברות ישראליות בודדות עדיין לא ברור". הצוות אכן קבע דיון נוסף בעקבות קריסת הבנק להמשך השבוע, ועד אז יתברר גם אם יש חברות ישראליות שיפנו בבקשת סיוע למשרד האוצר ולבנק ישראל.