המסלקה הפנסיונית יוצאת לדרך: כל המידע בלחיצת כפתור

פנסיית החובה הרחיבה מאוד את ציבור החוסכים לפנסיה. אבל כמה מהחוסכים יודעים מה מצב החסכונות שלהם, או מה קרה לקופת הגמל בשנים האחרונות? הפנסיה הוא נושא שמרתיע את הציבור, ורבים לא יודעים אפילו איפה הכסף שלהם מנוהל, וגם לא כמה כסף נצבר לזכותם.

עמיתי קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות או ביטוחי המנהלים, מקבלים אמנם דוחות שנתיים, אבל לא כולם קוראים אותם, ואחרים שינו כתובת ולא דיווחו לקופה. ידועים גם מקרים בהם עמית נפטר והיורשים שלו התקשו לאתר את המידע על חסכונותיו.

חלק מהחוסכים מסתמכים על נתוני הגוף המוסדי שאליו הם חושבים שהם קשורים, או על סוכן הביטוח והיועץ הפנסיוני. הקושי היה בעבר כשלקוח היה מעוניין לברר מידע, לא היתה קיימת מערכת אחת שמאפשרת לו לקבל מידע על כלל החסכונות הפנסיוניים שלו בכל החברות. גם למעסיקים קשה להעביר מידע ולתקשר ישירות מול יצרני המוצרים הפנסיוניים, והם תלויים בגופי תפעול כמו מנהלי ההסדרים.

כדי לתקן את המצב החליט משרד האוצר לפני כארבע שנים, במהלך חקיקתי, להקים לטובת החוסכים הפנסיוניים מערכת מידע דיגיטלית מקוונת – מסלקה שתספק מידע מדויק לחוסכים ולמשווקים הפנסיוניים.

בהקמת המערכת, "המסלקה הפנסיונית" שמה, זכתה חברת סוויפטנס, שהיא חברה בת של "נס טכנולוגיות". המערכת מקשרת בין כל השחקנים בשוק החיסכון הפנסיוני: הגופים המוסדיים, סוכני הביטוח, היועצים הפנסיוניים, המעסיקים והחוסכים. מכוח החוק, המסלקה מחייבת את כל הגופים הללו (למעט החוסך) להתחבר למערכת ולענות על שאילתות שמגיעות אליה בתוך 3 ימים. המערכת לא מחזיקה את כל המידע הקיים, אלא מושכת אותו בהתאם לצורך מבוקש, ומעבירה אותו למבקש, מבלי לשמור אותו מעבר ל-7 ימים.

כיום יכול כל אזרח בישראל לקבל באמצעות המסלקה הפנסיונית תמונת מצב מלאה ועדכנית על החסכונות הפנסיונים שלו, ובעתיד היא תאפשר גם העברת כספים וביצוע פעולות במוצרים הפנסיונים.

איך זה פועל?

כדי להשתמש במסלקה הפנסיונית, יש להירשם אליה באמצעות אתר האינטרנט שלה. מפעילי המסלקה מבטיחים כי המידע בה מאובטח ושומר על פרטיות הפונה. השירותים עולים כסף, אך התשלומים הם סמליים למדי – החל מ-5 שקלים לקבלת מידע על מוצר פנסיוני בודד, ועד 40 שקלים למידע פנסיוני מלא מכל הגופים בהם יש לפונה חשבונות. לוקח שאינו שולט ברזי המחשב, יכול להשתמש בשירותיו של סוכן הביטוח/היועץ הפנסיוני לבדיקת נתוניו.

איזה מידע אפשר לקבל מהמסלקה?

  • מידע פנסיוני מלא: הבקשה נשלחת לכלל הגופים המנהלים חסכונות פנסיה במדינת ישראל והם מחויבים בהעברת המידע. המידע המתקבל מכיל את רשימת כל המוצרים הפנסיונים שיש לחוסך, פעילים ושאינם פעילים, תוך פירוט מלוא הנתונים בכל מוצר: סכומים צבורים, הפקדות חודשיות, דמי ניהול ועוד.
  • מידע על כלל המוצרים של חוסך המנוהלים בחברה מסוימת: בקשה זו מתאימה לחוסכים שלא יודעים לספק את מספרי החשבונות/ה פוליסות, אולם כן יודעים לספק את שם החברה המנהלת. המידע החוזר יכיל את כלל החשבונות המנוהלים באותה החברה, תוך פירוט מלוא הנתונים הקיימים בכל חשבון.
  • מידע פנסיוני על מוצר יחיד: בקשה זו מאפשרת לקבל מידע על חיסכון מסוים הקיים לזכותו של חוסך. ניתן לעשות שימוש בפעולה זו על מנת לבחון את היתרות הקיימות בחיסכון, את התשואות שלו (רווחים/הפסדים), ההפקדות השוטפות הנעשות אליו ועוד. בכדי לעשות שימוש בפעולה זו, יש להכיר את מוצרי החיסכון (כולל מספר החשבון/תכנית/פוליסה). היועץ הפנסיוני בבנק יוכל גם לסייע לכם להתחבר באופן אישי למסלקה בפעם הראשונה, למרות שלא מדובר בהליך מסובך.
  • עדכון פרטים אישיים: השירות מאפשר לעדכן את פרטיו האישים של לקוח כפי שהם שמורים בחברה מנהלת או במוצר מסויים.
  • בקשה לביטול ייפוי כוח (שניתן לסוכן קודם, למשל).
  • בקשה לקבלת מידע אודות נתונים שהועברו לגבי המבקש במערכת: פעולה זו מאפשרת לחוסך להגיש בקשה לקבלת מידע אודות בקשות שהוגשו על שמו במערכת. מדובר בנתונים טכניים כגון: מהות הבקשה, זהות המבקש, מועד הבקשה וכו'.
  • סליקת כספים: בעתיד תתאפשר גם הפקדת כספים לקרן הפנסיה, קופת הגמל וכד' דרך המסלקה.

יועצים פנסיוניים בבנקים יסייעו לכם

על פי חוק המסלקה הפנסיונית, כל יועץ פנסיוני/סוכן ביטוח פנסיוני, חייב להתחבר למסלקה כדי לקבל את הנתונים שלכם לטובת הייעוץ.

בבואכם להתייעץ עם היועץ בבנק, תצטרכו למלא את פרטי הקרנות/קופות הגמל/הפוליסות שלכם; היועץ הפנסיוני ייכנס לאתר המסלקה ובהתאם לנתונים שלכם, הוא יוכל לייעץ לכם לגבי מצב החסכונות שלכם, ואם יש צורך בשינויים. הוא אמור להסביר לכם מה אומרים הנתונים. היועץ הפנסיוני בבנק יוכל גם לסייע לכם להתחבר באופן אישי למסלקה בפעם הראשונה, למרות שלא מדובר בהליך מסובך.

ניתן ללמוד עוד על המסלקה ודרכי השימוש בה באמצעות המדריך באתר המסלקה.