צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
קושי: 2 מתוך 5
זמן קריאה: 5 דקות

התלוש שלכם ב-2012

בימים אלה מגיעים לשכירים בישראל תלושי המשכורת הראשונים של שנת 2012 – על חשבון חודש ינואר. בתחילת השנה נכנסו לתוקף מספר שינויים – אשר באים לראשונה לידי ביטוי בתלוש השכר הנוכחי, ומומלץ לבדוק אם הם אכן יושמו בפועל.

המס השולי יורד לבעלי רמות שכר בינוניות

אחד השינויים המרכזיים נוגע לשיעור המס למשתכרים רמות שכר בינוניות. במקור היה אמור להיכנס שינוי גורף שנוגע להפחתת מס ההכנסה ליחידים, אך זה בוטל ובסופו של דבר הופחת המס רק לבעלי רמות השכר הבינוניות של 8,660-14,070 שקל לחודש – והמס השולי ירד מ-23% ל-21%. אם זו רמת השכר שלכם – כדאי להשוות בין התלוש החדש לבין אלו מהשנה שעברה ולוודא שסכום הנטו שלכם אכן גדל.

בעשירון העליון – המס עלה אבל גם הנטו
שינוי נוסף נוגע למי שמרוויח יותר מ-40,231 שקל לחודש: מדרגת המס העליונה עולה מ-44% ל-48%. עם זאת, סכום הנטו הכללי של מרוויחי המשכורות הגבוהות יגדל, וזאת בשל הפחתת תשלומי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות. החל מהשנה השכר המרבי ממנו ייגבו תשלומים אלה הוא 40,790 שקל ‏שיעור של פי 5 מהשכר הממוצע במשק, קרוב למחצית מהשיעור הקודם. המשמעות: בעלי השכר הגבוה יקבלו ע"פ רוב תוספת של 1,500-3,000 שקל לחודש בנטו.

הטבות להורים לפעוטות

שינויי מס נוספים המופיעים בתלוש קשורים למצב המשפחתי: מעתה אב עובד לילדים שגילם הוא עד 3 יקבל החזר מס ‏(נקודת זיכוי‏) של 209 שקל עבור כל ילד (בשנת הלידה ובהגיעו לגיל 3 – חצי נקודה). אמהות לילדים עד גיל 18 מקבלות כבר נקודת זיכוי אחת על כל ילד ומעכשיו, אמהות לילדים בני 5 ומטה יקבלו שתי נקודות זכות על כל ילד במקום אחת. אמא לשני ילדים מתחת לגיל 5, תשלם למשל 418 שקל בחודש פחות.

הגדלת מס הכנסה שלילי

שינויים נערכים גם בהקשר למס ההכנסה השלילי: מענק שהמדינה משלמת לעובדים מעל גיל 55, או הורים לילדים מתחת לגיל 18 שמשתכרים בין 1,860 שקל ל-5,540 שקל בחודש-ומגיע כיום עד לכ-450 שקל בחודש. החידוש: המענק להורים יגדל בעוד כ-50% ‏(תוספת של מאות שקלים לשכר). כמו כן מס ההכנסה השלילי ייושם בשנה הקרובה בכל רחבי הארץ ולא רק באזורים שנכללו בתוכנית ויסקונסין למלחמה באבטלה.

המכוניות מתייקרות

כמו בכל תחילת שנה, גם ב-2012 מתעדכנת טבלת שווי השימוש בכלי רכב – ואם אתם נוסעים ברכב מטעם העבודה השינוי יבוא לידי ביטוי גם בתלוש השכר שלכם. במחירון החדש נרשמה עליה במחיריהן של המכוניות החדשות – דבר שייקר את תשלום המס עליהן.

המחיר של מכונית חדשה משמש כבסיס לחישוב גובה שווי השימוש לרכב צמוד, וזה מחושב על פי 2.48% ממחיר המכונית. החישוב המעודכן תקף לגבי מכוניות שעלו על הכביש מתחילת השנה. שווי השימוש הוא הסכום אשר זוקפים שלטונות המס להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעבידו. שוויה הכספי של ההטבה מתווסף למשכורת הברוטו של העובד לצורך חישוב המס.

ועוד כמה שינויים שכדאי לדעת

  1. שיעורי ההפרשות לפנסיה חובה עולים ובמקום השיעורים הישנים של 3.33% לתגמולי עובד ומעביד ו-3.34% לפיצויים (סה"כ 10%) יהיו השיעורים החדשים: 4.16% תגמולי עובד (ותגמולי מעביד) וכן 4.18% לפיצויים, סה"כ 12.5%.
  2. החל מהשנה מוחזרות ההטבות שנלקחו לעובדים תושבי אזור אילת והם זכאים ל-10% זיכוי ממס מהכנסתו שהופקה באילת.
  3. המס על רווחי הון עולה מ-20% ל-25%. זהו מס שנגבה מהריבית על תוכניות החיסכון ומהכסף שמצטבר במימוש ניירות ערך בבורסה.
  4. הוגדלה תקרת הניכוי מריבית פקדונות ותוכניות חיסכון למבוגרים זכאים מ- 9,120 שקל ליחיד ו- 13,680 שקל לזוג ל-13 אלף ו-16 אלף שקל, בהתאמה.
  5. החל מהשנה יוכלו הבנקים לקזז עבור לקוחותיהם הפסדים מניירות ערך במהלך שנת המס. באופן זה, המס שינוכה במקור ייקח בחשבון הפסדים שנוצרו בחשבון הלקוח. השינוי יאפשר לקזז הפסדים מניירות ערך באופן שוטף במהלך השנה ולהחזיר גביית יתר ללקוחות.