קושי: 2 מתוך 5
זמן קריאה: 11 דקות

חיסכון – הדור הבא

במציאות שבה ילדים מוצפים בתכנים שיווקיים ובפרסומות, החינוך לחשיבה כלכלית ולחיסכון יכול וצריך להתחיל כבר מגיל מוקדם ביותר.

לפני ששולחים את הילדים לחסוך, רצוי להסביר להם מהי אחריות כלכלית, ולפני שמתחילים להסביר, חשוב יותר שההורה ישמש דוגמה אישית בכל הקשור לתכנון הוצאות, שיקול דעת ואחריות. כשהילדים מגיעים כבר לגיל שבו ניתן לעניין אותם בהסברים, לא חייבים להשתמש במילים מפוצצות ובמונחים ממדורי הכלכלה, אלא ניתן להמחיש את ערך הכסף בכמה שלבים פשוטים:

ערך העבודה: ילדים יודעים שהוריהם אחראים לקיומם ועובדים כדי לפרנס את המשפחה, לעתים קשה מאוד. ניתן להסביר להם מהו שימוש אחראי בכסף – ממש כפי שההורה משתמש באופן אחראי בכסף שהוא מרוויח בעבודה. כסף משיגים באמצעות עבודה, ולכן יש להעריך אותו ולתכנן כיצד מוציאים אותו. מומלץ לעודד ילדים ובני נוער לעבוד בחופשות, ואפילו "לשכור" את שירותיהם של הקטנים מביניהם, על מנת שיבינו את משמעות ההכנסה כתוצאה מעבודה.

צרכנות נבונה: ילדים קטנים אינם מבינים את משמעות מחיריהם של מוצרים, וודאי שאינם יודעים לערוך השוואות ולהחליט מה כדאי יותר לרכוש. כשלוקחים ילד לקניות ניתן לשתף אותו בהכנת רשימה מסודרת, ובחנות להדגים בפניו השוואה בין מחיריהם של מוצרים דומים. כדאי להסביר במילים פשוטות מהם השיקולים בהעדפת מוצר מסוים, למשל מחירו הזול, יעילותו ועוד, לעומת השיקול לוותר על מוצר שלא ממש חייבים לרכוש אותו. אם יש מבצעי הנחה או מבצעים שנועדו לפתות לרכוש כמויות גדולות יותר, ניתן להדגים לילד כיצד מחשבים את ההנחה, האם אכן יש צורך במוצר בכמות המוצעת והאם הקנייה משתלמת. ניתן לשחק משחק סימולציה ולהקציב לילד סכום קטן, כדי שיחליט מה לרכוש בו. כך יבין מהו תקציב וכיצד לתכנן הוצאה.

דמי כיס: באמצעות הקצאת דמי כיס לילד – אפילו בסכום נמוך וסמלי – הוא מקבל מושג על פירושה של הכנסה קבועה ועל חישוב הוצאות ותכנון עתיד כלכלי. הילדים יכולים ללמוד לתכנן לפי סדר העדיפויות שלהם מטרות שבעבורן ישתמשו בכסף שנצבר.

חיסכון: ניתן לרכוש או להכין עם הילד קופת חיסכון, שבה יוכל לשמור את דמי הכיס שלו ולחסוך לקראת הוצאה משמעותית שהוא מעוניין בה. יש ללמד את הילד להבדיל בין סוגי המטבעות השונים ולדעת את ערכם הכספי. רצוי לקבוע איתו מעין תקנון שמגדיר לאילו שימושים מותר להוציא את הכסף מקופת החיסכון, וכך ילמד מדוע כדאי לחסוך למימוש מטרה חשובה.

תשלום חשבונות: ניתן לשתף ילדים בתשלום חשבונות שונים, באמצעות הסבר למי משלמים ובעבור מה ניתן הכסף.

לימוד באמצעות משחק: יש כיום בשוק מגוון משחקי קופסה, המלמדים כבר מגיל צעיר התנהלות כספית בעולם תחרותי. מעבר לשעשוע, משחקים מהסוג הזה במסגרת משפחתית גם מעבירים מסר כלכלי חשוב.

חשבון בנק לקטין: הוראות בנק ישראל מאפשרות לפתוח חשבונות לקטינים (קטין נחשב מי שגילו מתחת ל- 18) מגיל 14, כאשר, ככלל, עד גיל 16 פתיחת חשבון כאמור מותנית בהסכמת ההורים במועד פתיחת החשבון. הנפקת כרטיס אשראי לקטין מחייבת הסכמת ההורים.

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.