צילום: shutterstock

יו"ר הפד העלה ריבית; טראמפ שוקל לפטרו

הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) העלה את הריבית לרמה של 2.5%. העלייה האחרונה, בשיעור של 0.25%, היא העלייה הרביעית מתחילת שנת 2018, והריבית הנוכחית היא הגבוהה ביותר מאז 2015.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, דרש מהבנק המרכזי לחדול מעליות הריבית התכופות. על פי התחזיות, בשנת 2019 צפויות שתי עליות נוספות בריבית, זאת לאחר שמוקדם יותר השנה הצביעו התחזיות על שלוש עליות הצפויות בשנה הבאה.

בהודעה על העלאת הריבית נאמר, כי "הסיכונים לכלכלה פחות או יותר מאוזנים, והפד ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הפיננסיות העולמיות והוא ימשיך לעקוב אחר ההשלכות שלהן על הצפי הכלכלי". עוד נכתב כי "מאז חודש נובמבר שוק העבודה בארה"ב ממשיך להתחזק. גם תוספת המשרות למשק היתה משמעותית, ושיעור האבטלה נותר נמוך".

שוקל לפטר את פאואל

המניות האמריקאיות ותשואות האג"ח בארה"ב רשמו ירידה חדה כתוצאה מהעלאת הריבית. מדד הנאסד"ק הכללי רשם ירידה של 2.1%, מדד 500 S&P ומדד דאו ג'ונס ירדו ב-1.5%.

בבלומברג דווח כי טראמפ שוקל לפטר את יו"ר הפד, ג'רום פאואל, בעקבות ההחלטה להעלות את הריבית. תסכולו של טראמפ נובע, בין השאר, גם מהתנהלותו של יו"ר הפד ומהירידות האחרונות בשווקים. על פי הדיווחים, מקורביו של טראמפ הזהירו אותו מפני המהלך. עם זאת, בדוברות הבית הלבן לא התייחסו לדיווח.