קושי: 3 מתוך 5
זמן קריאה: 4 דקות

יותר ממיליון איש בעולם נפגעים מדי יום

בתחילת מרץ 2013 נתפסו שני אנשים בנמל התעופה של הלנסינקי ובדיקת המחשבים שנשאו אתם  העלתה כי הם מכילים כ-15 אלף מספרי כרטיסי אשראי גנובים. השניים, ממוצא אסייתי, הם חלק מכונפיה שיוחס לה נזק של כ-70 אלף יורו.

לכאורה, זהו עוד סיפור לא גדול בשרשרת גניבות של כרטיסי אשראי ברשת, אלא שהפעם הודגש כי הפעולה שהביאה ללכידתם התבססה על שיתוף פעולה בין רשויות החוק בפילנד לבין המרכז הכל-אירופי למלחמה בפשעי סייבר, שעל פתיחתו הודיע האיחוד בינואר 2013.

לפי הערכות שנמסרו בדו"ח מיוחד של האיחוד האירופי בנושא סכנות סייבר, שפורסם באמצע 2012, יותר ממיליון אנשים ברחבי העולם נופלים קורבן לפשעי סייבר מדי יום. המרכז החדש,European Cybercrime Centre – EC3, ממוקם בהאג, כחלק מיורופול – המרכז המשטרתי האירופי, ומטרתו היא לחזק את יכולתה של הקהיליה האירופית להילחם בפשעים המבוצעים באינטרנט ולהגן על רשת חופשיה, פתוחה ובטוחה לכולם.

המרכז החדש, שבראשו עומד טרולס אורטינג, מתוכנן כמוקד סיוע שמעניק את שירותיו ומעמיד את היכולות המקצועיות שלו לרשות גופים משטרתיים ברחבי האיחוד האירופי, ומשתתף בפעילות מבצעית, כגון תפיסת החשודים בהלסינקי.

המרכז מתמקד בפעילויות של קבוצות פשע מאורגן, ובעיקר על התקפות המכוונות לבנקאות דיגיטלית ופעילויות פיננסיות אחרות שמתבצעות אונליין, נסיונות לפגיעה בתשתיות מידע בקהילה האירופית ופגיעה בילדים וקטינים על רקע מיני. המרכז גם עוסק במחקר ופיתוח וכן בהדרכה של אנשי משטרה, שופטים ופרקליטים בתחומים אלה.

לפי נתונים של האיחוד האירופי, כמחצית מתושבי מדינות האיחוד מבצעים רכישות באמצעות האינטרנט, משתמשים ברשתות חברתיות, ומבצעים פעילות בנקאית באמצעות שירותי הבנקאות באינטרנט של הבנקים. השיעור הגבוה ביותר של משתמשים בשירותי בנקאות באינטרנט נרשם במדינות סקנדינביה (בדנמרק, פינלנד ושבדיה הוא מגיע ל-87%). הולנד (84%) קרובים למדינות סקנדינביה, ואילו תושבי צרפת (57%), גרמניה (49%), ספרד ואיטליה (33%) משתמשים פחות בשירותים האלה. את השיעורים הנמוכים ביותר בשימוש בשירותי בנקאות אונליין, 10% ומטה, רושמים תושבי בולגריה, יוון ורומניה.

סקר שבוצע במדינות האיחוד בשנת 2012 העלה, כי 30% אינם מרגישים בטוחים באשר ליכולתם לבצע רכישות ברשת או להשתמש בשירותי בנקאות באינטרנט, ואילו 70% אמרו כי הם בטוחים או בטוחים למדיי. החשש העיקרי הוא משימוש לרעה של גורם כלשהו בנתונים אישיים. למעלה מ-70% אמרו כי שמעו על פשעי סייבר ב-12 החודשים שקדמו לביצוע הסקר.

ראש המרכז האירופי למלחמה בפשעי סייבר, טרולס אורטינג, אומר כי טבעם של פשעי סייבר שהם חוצי-גבולות ופותחים אפשרויות נרחבות ביותר להסתרה וטשטוש עקיבות. "המלחמה בהם צריכה להתבסס על גמישות רבה ויכולת תגובה מהירה. הפשעים הנפוצים אונליין הם מרמה וניצול קטינים. במקרים מסוימים, הפשעים פוגעים במאות קרבנות בבת אחת, תוך שיתוף פעולה של עבריינים שונים ברחבי העולם. פעולות בהיקף כזה אינן יכולות להתבצע ביעילות על ידי משטרה מקומית אחת, ויוזמי המרכז מצפים שהקמתו תביא לשינוי משמעותי בדרך שבה עד כה טופלו פשעים מסוג זה", אומר אורטינג.