קושי: 3 מתוך 5
זמן קריאה: 10 דקות

מה זה סטרקצ'ר?

שוק ההון הישראלי הפך בשנים האחרונות לזירת מסחר מתקדמת ומורכבת, ומציע כיום למשקיעים מוצרים פיננסיים מתוחכמים מבעבר. מוצרים כאלה הם הפיקדונות המובנים )סטרקצ'רים), שהונהגו בעולם בעבר על רקע הירידה בריביות, העלייה בתנודתיות בשווקים הפיננסיים והתשואות הנמוכות יחסית שהניבו אפיקי ההשקעה הסולידיים.

גם בארץ הפכו הפיקדונות המובנים לאפיק השקעה מבוקש, ולצדם קיימים בשוק ההון מוצרים מובנים נוספים, כמו אגרות חוב מובנות, הנסחרות בבורסה, ופוליסות ביטוח בעלות מבנה של סטרקצ'ר.

קרן ההשקעה מובטחת

הפיקדון המובנה כולל, למעשה, שני נכסים פיננסיים: פיקדון לא סחיר לתקופה קצובה, שעליו "מורכב" מכשיר פיננסי נוסף, המבטיח הצמדה להשקעה שיש בה מרכיב סיכון. בשונה מפיקדון בנקאי רגיל, הפיקדון המובנה אינו נושא ריבית ידועה מראש, ותמורת הוויתור על הריבית – או על חלק ממנה – ניתנת למפקיד אפשרות להשתתף ברווחים שעשוי להניב המכשיר הפיננסי הנוסף המובנה בפיקדון. קשת האפשרויות של ההשקעה הנוספת בפיקדונות המובנים היא רחבה מאוד, וכוללת למשל הצמדה למניות בודדות (כמו זו של חברת טבע), הצמדה למדדי מניות שונים בארץ ובעולם (עלייה או ירידה של מדד ת"א 25 בבורסה שלנו, מדד הניקיי היפני, או מדד מריל לינץ' לתשתיות בשווקים מתעוררים), הצמדה לשערי חליפין שונים (השקל מול הדולר, הלירה שטרלינג מול הפרנק השוויצרי) ועוד.

קרן ההשקעה בפיקדון המובנה מובטחת בכל מקרה, וגם אם ההשקעה הנוספת אינה מניבה תשואה כלשהי, מקבל המפקיד בתום תקופת הפיקדון את מלוא השקעתו הראשונית. בדרך זו מאפשר הפיקדון המובנה למשקיע ליהנות משני העולמות: גם להשקיע את כספו בהשקעה בעלת סיכון נמוך, וגם לקבל אפשרות לתשואה גבוהה בהרבה מזו שיכול היה לקבל בהשקעות סולידיות חסרות סיכון. הסיכון היחיד הכרוך, בכל זאת, בפיקדון המובנה הוא אובדן הריבית שיכול היה המפקיד לקבל לו בחר בפיקדון רגיל.

לצד משקיעים מוסדיים וגופים גדולים אחרים, פתוחה ההשקעה בפיקדונות המובנים גם בפני משקיעים קטנים. בשונה מהפיקדונות הרגילים, התשואה למשקיע בפיקדונות המובנים אינה נקבעת לפי גובה ההשקעה.

הבנקים בארץ מציעים מדי כמה שבועות סדרות חדשות של פיקדונות מובנים. כל פיקדון מוצע לתקופה קצובה מראש (בדרך כלל בין שנה לשלוש שנים), וההפקדות מותנות בסכום מינימום הנע בין כמה אלפי שקלים לבין סכומים גבוהים של עשרות אלפי שקלים. לכל פיקדון מובנה נקבעים תנאים משלו, והתשואה עליו משתנה בהתאם להתממשות התנאים שנקבעו מראש. בנוסף לדוגמאות שהוזכרו, מציעים מדי פעם הבנקים למשקיעים בארץ פיקדונות מובנים עם חשיפה למגוון רחב של השקעות מעניינות, כגון: מדד S&P500, מדד Eurostoxx 50 המורכב מ-50 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר באיחוד האירופי, סל מניות מובילות בעולם מתחום האנרגיה הקונבנציונלית והחלופית, מדד המים העולמי של S&P הכולל 50 חברות ציבוריות גדולות שעוסקות בתחום המים בעולם, מדד מניות סיניות הרשומות למסחר בבורסת הונג קונג, ומדד המניות העולמי MSCI World  של חברת מורגן סטנלי למשקים מפותחים.

מגוון יתרונות, בתנאי שנוקטים צעדי זהירות

ההשקעה בפיקדונות המובנים מעניקה למשקיעים כמה יתרונות על-פני אפיקי השקעה אחרים:

  • אפשרות לפזר את תיק ההשקעות ולחשוף חלק ממנו להשקעות בעלות פוטנציאל רווח גדול יחסית, מבלי לסכן את קרן ההשקעה.
  • אפשרות לפזר את ההשקעה בפיקדון המובנה, גם בסכומים קטנים יחסית, על פני מספר רב של מניות בעולם.
  • ניצול המקצועיות של מומחי השקעות וניתוב כספי ההשקעה בהתאם למגמות העכשוויות בשוקי ההון הבינלאומיים.
  • חשיפה לאפיקי השקעה שכמעט אינם נגישים למשקיע הקטן, כמו שוקי הסחורות (נפט, זהב ומתכות יקרות אחרות), או מניות ספציפיות, כמו למשל מניית חברת ברקשייר האת'ווי שבשליטת איל ההון האמריקאי וורן באפט.
  • אפשרות להיחשף להשקעות בשוק ההון מבלי לשאת בהוצאות הכרוכות בכך, כגון עמלות קנייה ומכירה ודמי משמרת של מניות, אופציות וקרנות נאמנות.

אך כדי ליהנות ממכלול היתרונות הללו, חייב המפקיד להכיר היטב את המהות המיוחדת של אפיק השקעה זה ולנקוט זהירות יתר המתחייבת ממבנהו המורכב:

  • הפיקדונות המובנים מתפרשים על-פני תחומי פעילות רבים למדי ומציעים אפשרויות השקעה מגוונות. מסיבה זו אין, למעשה, כל אפשרות לדעת מראש איזה אפיק השקעה יניב בתום פרק זמן נתון תשואה גבוהה יותר, בהשוואה לאפיק השקעה אחר.
  • כאשר הפיקדון המובנה צמוד לשער הדולר, קרן ההשקעה המובטחת נקובה אף היא בדולרים. במקרה של תיסוף בשער השקל עלול המפקיד לקבל בתום תקופת הפיקדון תשלום קרן נמוך יותר, במונחים שקליים, מהסכום המקורי שהפקיד ­- אך זהו מצב שעלול להתרחש גם כאשר מדובר במקרה של פיקדון צמוד דולר רגיל.
  • במקרה של פיקדון מובנה הנקוב בשקלים, הסיכון היחיד הכרוך בו הוא, כאמור, אובדן הריבית האלטרנטיבית שעשוי היה המפקיד לקבל בפיקדון רגיל. מטבע הדברים, ככל שתקופת הפיקדון ארוכה יותר, יש לוויתור האפשרי על הריבית האלטרנטיבית משמעות רבה יותר.
  • בדומה לפיקדונות הרגילים, גם במקרה זה מוותר המפקיד על הנזילות לאורך כל תקופת הפיקדון. את מרבית הפיקדונות המובנים לא ניתן לשבור לפני מועד הפירעון שנקבע, אם כי מחלקם ניתן לצאת לפני מועד הסיום, אך כנגד תשלום קנס שבירה.

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.