קושי: 3 מתוך 5
זמן קריאה: 5 דקות

עברתם לסמארטפון? כך תשמרו על חשבון הבנק שלכם

המהפכה הטכנולוגית כבר ותיקה בעולם הבנקאות – אבל יותר ויותר פעולות בנקאיות נעשות כיום באמצעות מכשירי הטלפון החכמים ומכשירי הטאבלט, דוגמת האייפד של אפל, הטאב של סמסונג ואחרים.

הטכנולוגיה מאפשרת לנהל את הכסף מהדרך באמצעות חיבורי אינטרנט ניידים או על ידי אפליקציות ויישומים בנקאיים המקושרים ישירות לחשבונות הבנק. השאלה היא כמובן איך מאבטחים באופן מיטבי את המידע האישי שעובר דרך המסך הקטן – מידע שיכול לשמש מכרה זהב עבור עברייני רשת.

הבנקים פיתחו מערכות אבטחה מתוחכמות ומשוכללות, אך המפתח במקרים רבים נמצא בקצה השני של הרשת – אצל הלקוח. על הסוגיה המורכבת הזאת נדרשים בימים אלה בנקים ברחבי העולם, בניסיון ליצור קוד מוסכם שיגביר את אבטחת המידע וימנע שימוש לרעה בנתונים האישיים של הלקוחות. נקודת המוצא היא כי הגנה על מכשירים ניידים צריכה להיות כמו ההגנה על המחשב האישי – תוך נקיטת מקסימום זהירות ומינימום סכנה לחשיפת חשבון הבנק שלנו לגורמים לא רצויים. לא רק זאת: היתרון של הסמארטפונים והטאבלטים הוא בניידות שלהם – מה שמוסיף מימד נוסף לבעיית האבטחה – הם חשופים הרבה יותר לאבידות ולגניבות לעומת מחשבים אישיים.

גופים שונים ברחבי העולם מהעולם הפיננסי, המשטרתי ומתחום הסייבר גיבשו סדרה של המלצות והנחיות לשמירת המידע האישי. הנה ה-10 חשובות שבהם:

  1.  נעילת המכשיר באמצעות קוד גישה: לפני הכל, יש להגן על הטלפון החכם/הטאבלט באמצעות קוד גישה (סיסמה) שינעל את השימוש בו בפני משתמשים אחרים. פעולה זו תגן על המידע האישי שלכם במקרה שהמכשיר נגנב/אבד.
  2. הרחיקו את הסיסמאות מהמכשיר: אין לאחסן את מספרי הזיהוי או הסיסמות הבנקאיות שלכם בטלפון החכם או בטאבלט.
  3. גוונו את הסיסמאות שלכם: הימנעו משימוש באותן סיסמאות כניסה לאתרים מרובים, במיוחד כאשר הסיסמה מאפשרת גישה לאתרי אינטרנט הכוללים מידע אישי רגיש. מומלץ להגדיר קוד סיסמה למכשיר וקוד אישי ל-SIM. אם היישום הבנקאי שלכם מאפשר התחברות באמצעות קוד זיהוי אישי, יש לוודא שהוא שונה מזה המשמש לביטול נעילת המכשיר הנייד שלכם. כמו כן, ודאו שהסיסמה או הקוד שלכם הינם הרכב אותיות ומספרים שקשה לאחרים לנחש, אבל קל לכם לזכור.
  4. מחיקת הודעות טקסט בנקאיות: כדי למנוע סיכונים מיותרים, מומלץ למחוק כל הודעת טקסט שהתקבלה אליכם מהבנק.
  5. הימנעו מגלישה באמצעות Wi-Fi ציבורי: חישבו פעמיים לפני שאתם מתחברים לרשת אינטרנטית ציבורית, מאחר שברוב המקרים מדובר ברשת שאינה מאובטחת, מה שאומר שהפעילות האחרונה שלכם והנתונים שלכם עלולים להישאר חשופים.
  6. היזהרו מהורדות חינם, אפליקציות, תוכנות או שומרי מסך: בכל אלה יכולים לפעמים להיות מוסתרים וירוסים ותוכנות ריגול, ולכן מומלץ להימנע מכל הורדה של תוכנה שאינה מוכרת לכם. לחלופין, הקפידו להשתמש רק ביישומים אשר מסופקים על ידי המוסד הפיננסי שלכם, והורידו אותם אך ורק מחנויות יישומים רשמיות.
  7. השתמשו באנטי וירוס: יש להשתמש אך ורק בתוכנות אנטי וירוס מוכרות, אמינות ועדכניות כדי להגן על המכשיר מפני וירוסים חדשים והאקרים. בנוסף, הקפידו באופן קבוע לנקות את זיכרון המטמון של הדפדפן.
  8. הימנעו משליחת מידע בנקאי בהודעת טקסט: לעולם אל תשתמשו בהודעות טקסט כדי לחשוף את המידע הבנקאי שלכם, כגון מספרי חשבונות, סיסמאות או מידע אישי אחר שיכול לשמש את אלה שמעוניינים להשתמש במידע הזה לרעתכם.
  9. קראו את מדיניות פרטיות: לפני שתספקו מידע אישי לכל אתר, נסו להבין כיצד המידע שלכם יהיה בשימוש וכמה זמן מידע זה יישמר.
  10. אם המכשיר נגנב או אבד עדכנו את הבנק באופן מיידי: כך תימנעו ממצב בו הבנק ימשיך לשלוח אליכם הודעות טקסט לאימות עסקאות, כאשר המכשיר כבר אינו בידכם. כמו כן, פנו לבנק שלכם באופן מיידי אם אתם מוצאים עסקות חריגות או חשודות, כך יוכל הבנק לנקוט פעולות אשר יגנו על החשבון שלכם.