קרנית פלוג | צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג | צילום: תמר מצפי

קרנית פלוג מונתה לנגיד בנק ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד הודיעו על מינויה של המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, לתפקיד נגידת בנק ישראל הבאה.

לראשונה בתולדות המדינה תשמש אשה בתפקיד. בהודעה משותפת של ראש הממשלה ושר האוצר נאמר: "התרשמנו מתפקודה של ד"ר פלוג בחודשים האחרונים בראשות בנק ישראל, ואנו בטוחים שהיא תמשיך לסייע לנו בהצעדת כלכלת ישראל להישגים נוספים מול הטלטלה הכלכלית העולמית".

בזאת הגיעה לסיומה סאגת המינוי אשר החלה עם הודעתו של פרופ' סטנלי פישר על סיום תפקידו. מספר חודשים מאוחר יותר הודיע ראש הממשלה על מינויו לתפקיד של פרופ' יעקב פרנקל. אולם המינוי לא יצא אל הפועל לאחר שפרנקל ויתר על התפקיד. זמן קצר אחר-כך הסיר את מועמדותו גם פרופסור ליאו ליידרמן. נתניהו ולפיד לא הצליחו להסכים על הנגיד מבין שלושה מועמדים נוספים: ויקטור מדינה, צבי אקשטיין ומריו בלכר.

ד"ר פלוג מסרה כי היא מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על המינוי, והוסיפה: "בפני הבנק והמשק ניצבים אתגרים משמעותיים, ואני מצפה לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם צוות העובדים והמנהלים המקצועי והמסור של הבנק, כמו גם עם גורמים ממשלתיים שונים, על מנת לעמוד באתגרים הללו".

פלוג, 58, היתה חברה בכמה מהוועדות הציבוריות החשובות של השנים האחרונות כמו ועדת טרכטנברג, ועדת התחרותיות, הוועדה לבדיקת מצבו של המוסד לביטוח לאומי והוועדה לבחינת תקציב הביטחון. מחלקת המחקר החזקה ששבראשה עמדה בשנים האחרונות מפרסמת נתונים, חוות דעת והמלצות לקביעת מדיניות.

בהרצאותיה הביאה בעבר לידי ביטוי את עמדתו המסורתית של בנק ישראל, הקורא לאחריות תקציבית, שמירה על יעדי הגרעון והקטנה ככל הניתן של החוב הלאומי, ובכך מתיישרת לחלוטין עם עמדותיו של הנגיד היוצא. על עמדותיה החברתיות ניתן ללמוד מהנושאים החברתיים הרבים שבהם מרבה לעסוק מחלקת המחקר של הבנק.

גורמים במשק הישראלי בירכו על המינוי המפתיע, ביניהם גם פרופסור צבי אקשטיין שהיה מועמדו של לפיד לתפקיד: "אני מאחל לד"ר קרנית פלוג הצלחה בתפקיד ומודה לראש הממשלה כי שקל ברצינות יתרה את מועמדותי".

צילום: רונן שרעבי, בנק ישראל