הבנק הפדרלי בארה״ב | צילום: Shutterstock
הבנק הפדרלי בארה״ב | צילום: Shutterstock

רצף העלאות הריבית בארה"ב נמשך: הבנק הפדרלי מעלה את הריבית לרמה של 4%

על רקע הנתונים החריגים בארה״ב אשר ממשיכים להצביע על שיעורי אינפלציה גבוהים, מוסיף הבנק הפדרלי בארה״ב לנקוט במדיניות מוניטרית ניצית ומרסנת. בחודש ספטמבר האחרון עמדה האינפלציה השנתית בארה״ב על רמה של 8.2%, ירידה קלה בלבד לעומת נתוני אוגוסט אשר הצביעו על אינפלציה גבוהה של 8.3%. ברקע לכך החליט הבנק הפדרלי על העלאת ריבית חדה נוספת של 0.75% לרמה של 4% – הרמה הגבוהה בשיעורי הריבית שנרשמה בארה״ב מאז 2008, המשבר הפיננסי הגדול שהוביל למיתון עולמי ממושך.

בהודעה שפרסם הבנק לאחר ההכרזה ציינו בכירי הפד כי יהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות על מנת לחזור ליעד האינפלציה וכי קצב העלאות הריבית ייתכן ויתמתן מעט בעתיד הקרוב. יו״ר הפד, ג׳רום פאואל הודיע כי הוא לא צופה בזמן הקרוב ירידה בשיעורי האינפלציה חזרה לרמות סבירות של היעד.

לא צופה בזמן הקרוב ירידה בשיעורי האינפלציה. יו״ר הפד, ג׳רום פאואל | צילום: ויקיפדיה

בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי של אירופה (ECB) את הריבית בשיעור דומה של 0.75% לרמה של 2%, במטרה להילחם בעליות המחירים החדות שמכות במדינות רבות באירופה, הרושמות אינפלציה דו-ספרתית.

על פי נתוני ה-OECD שפורסמו לאחרונה, ב-12 החודשים האחרונים עמדה האינפלציה השנתית הממוצעת במדינות האיחוד האירופי על שיעור של 10.9% – בבלגיה נרשמה אינפלציה של מעל 11%, בהולנד נמדדה אינפלציה של 14.5% ובפולין נסקה לרמה של מעל 17%.

מקור : OECD

בישראל, לעומת מדינות רבות אחרות בעולם ובעיקר בהשוואה למדינות אירופה וארה״ב המפותחות, נמדדה אינפלציה נמוכה בהרבה – 4.6% בחודש ספטמבר. על רקע זאת צפוי בנק ישראל בסוף החודש להמשיך בקו העלאות הריבית – זאת לאחר שבשתי הפעמיים האחרונות החליטה הוועדה המוניטרית על העלאה של 0.75% בשיעורי הריבית, העומדת כיום על רמה של 2.75%. אלו הן העלאות הריבית החדות ביותר שנרשמו במשק מאז יוני 2002.