הבנק המרכזי בארה"ב העלה הריבית ברבע אחוז

נוכח התנאים בשוק העבודה האמריקני וההתמתנות במחירי האנרגיה צופה הבנק כי בטווח הבינוני תגיע האינפלציה ל-2%

הבנק המרכזי של ארה"ב הכריז על העלאת הריבית הבסיסית ב-0.25%. בכך העלה הבנק הפדרלי את טווח הריבית מ-0.25%-0.50% ל-0.50%-0.75%. העלאה זו היא הראשונה מאז הבחירות בארה"ב, והיא באה שנה בדיוק לאחר העלאת ריבית קודמת – ושנייה בלבד בעשור האחרון. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי.

ילן לאחר הודעת הבנק הפדרלי. צילומים: FederalReserve

בעקבות התחזקות של הכלכלה האמריקנית העריך הבנק כי במהלך השנה הקרובה, 2017, תועלה הריבית בשלוש פעימות נוספות. בכך עידכן "הפד" את תחזיתו מחודש ספטמבר, כי יסתפק בשתי העלאות ריבית בלבד בשנה הבאה. בדצמבר אשתקד העריך הבנק כי יעלה את הריבית ארבע פעמים ב-2016, אבל עקב קשיים בשווקים הבינלאומיים במהלך השנה הסתפק הפד בהעלאת ריבית אחת – ועליה הכריז היום.

הבנק הפדרלי עדכן גם את תחזית הצמיחה שלו לשנה הנוכחית והעריך כי תגיע ל-1.9%. בשנה הבאה, להערכתו, תגיע הצמיחה ל-2.1%. נוכח התנאים בשוק העבודה האמריקני וההתמתנות במחירי האנרגיה צופה הבנק כי בטווח הבינוני תגיע האינפלציה ל-2%.

במסיבת העיתונאים, שקיימה לאחר ההודעה יושבת ראש הפדרל ריזרב ג'נט ילן, היא ציינה כי התחזיות יותאמו לשינויים בכלכלה לרבות המדיניות הפיסקאלית של ארה"ב. בכך התייחסה ילן לשאלות עיתונאים כיצד ישפיעו ההכרזות המרחיבות של הנשיא המיועד דונלד טראמפ ומדיניותו הצפויה.

יו"ר הבנק המרכזי הדגישה, כי אין צורך בהרחבה פיסקלית נוספת כדי שהפדרל ריזרב יעמוד ביעדיו לשנים הקרובות.

בעקבות הודעת הבנק המרכזי זינק שערו של הדולר מול היורו בכאחוז, ותשואות אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים עלו ל-2.57%.