צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"חוק הבורסה – קיצוני ובלתי סביר"

“הצעת החוק, שהונחה בפני חברי ועדת הכספים, היא פגיעה קשה ביותר בקניין הפרטי של חברי הבורסה, והיא נעשית באופן שלא נעשה בשום מקום בעולם. מדובר בחוק קיצוני ובלתי סביר, שמבצע למעשה הלאמה והפקעה חסרת תקדים של הבורסה". כך אומרים באיגוד הבנקים, בעקבות הדיון על החוק שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת.

לדברי האיגוד, רוב הבורסות בעולם הוקמו במודל דומה למתכונת הישראלית של 'אגד' חברים, ורבות מהן עברו בשנים האחרונות תהליך שהעביר אותן למודל של חברה שבה קיימת הפרדה בין בעלי המניות לחברי הבורסה. להערכת גורמים באיגוד לא היתה צריכה להיות שום בעיה לבצע בישראל תהליך דומה, שהיה הגיוני, היה עומד במבחן חוקתי, ומועיל גם לשוק ההון ולגם לכלכלה כולה.

"משום מה בוחר משרד האוצר ואתו רשות ניירות ערך, לעשות מה שלא נעשה בשום מקום בעולם –  לבצע את התהליך הזה תוך פגיעה אגרסיבית בקניין של חברי הבורסה", מציינים באיגוד.

"מעבר לשאלות החוקתיות שעולות מהמהלך הזה, הוא משדר מסר שגוי לחלוטין למשקיעים בישראל ובכל העולם, שלא יוכלו לסמוך על הנכסים בהם השקיעו בישראל. ועדת הכספים של הכנסת תצטרך להחליט אם זה המסר שהיא רוצה להוציא תחת ידיה".

הצעת החוק, שהוגשה על ידי שר האוצר, משה כחלון, וגובשה בסיוע רשות ניירות ערך, אמורה לשנות את מבנה הבעלות של הבורסה. על פי ההצעה, חברי הבורסה יחוייבו למכור אחזקות שמעל ל-5% ובסופו של דבר יחזיקו הבנקים ובתי ההשקעות לא יותר מ-60% מהבורסה.