צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

לחשוף "שירות השוואות עלויות פיננסיות"

איגוד הבנקים עתר לבית המשפט בדרישה כי האוצר יחשוף כל מידע המתייחס לשירות

איגוד הבנקים הגיש עתירה מנהלית לפי חוק חופש המידע, בדרישה לחייב את משרד האוצר והממונה על חופש המידע באוצר למסור לאיגוד כל מידע ומסמך המתייחס לשירות להשוואות עלויות פיננסיות שנוצר במסגרת החוק להגברת התחרותיות בשוק הבנקאות.

השופט יורם נועם בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, קבע כי דיון מוקדם בעתירה יתקיים ב-12 ביולי 2017 וכתבי התגובה יוגשו עד 4 ביולי. איגוד הבנקים מיוצג בעתירה על ידי משרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.

העתירה הוגשה בעקבות סירובו של משרד האוצר לחשוף מידע הנוגע לשלב הציבורי של הדיונים שהתקיימו סביב חקיקת הסעיף בחוק שנועד לאפשר צפייה בנתונים פיננסים של לקוחות (במתכונת של "Read Only"), תוך חיוב הבנקים לאפשר לגורמים שמוגדרים בחוק לצפות במידע פיננסי שנוגע ללקוחות הבנקים. מדובר במידע שנוגע לתקופה שבין 13 בדצמבר 2016 ל-18 בינואר 2017 – היום שבו הוגש החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

בעתירה טוען איגוד הבנקים, כי חרף מרכזיותו של ההסדר הזה, הליך החקיקה היה פגום בכל אספקט, ומזכיר כי גם היועץ המשפטי של הכנסת הודה כי הליך החקיקה לא התנהל "כפי שמתחייב". מדובר בשלב הציבורי של הליך החקיקה, ולכן אין לראות במסמכים ובמידע המבוקש תוצר של "דיונים פנימיים" – נטען בעתירה.

עוד נטען כי הסדרי ה-Read Only אינם בבחינת רכיב טכני, אלא הסדרים מרחיקי לכת שיובילו להעברה רחבה ומסיבית של מידע פיננסי רגיש מאין כמותו של כלל לקוחות הבנקים – וזאת מבלי שהתקיים דיון מעמיק מי יהיו הגורמים להם יועבר המידע, מה רמת הפיקוח שתידרש מהם ובאילו אמצעים יידרשו אותם גורמים לנקוט לצורך אבטחת המידע.