צילום: shutterstock

שוק המשכנתאות מזנק בכ-60% לעומת השנה שעברה

שוק הדיור לא נח, ובחודש יוני האחרון נרשמו נתונים שטרם נראו בשוק המשכנתאות. על פי נתוני בנק ישראל, 12.5 אלף לווים נטלו בחודש זה משכנתה כוללת של למעלה מ-11.5 מיליארד שקל, נתון הגבוה ב-60% בהשוואה לממוצע סך המשכנתאות בחודשי השנה האחרונה.

עוד מפרסם הבנק כי הגידול החד בעסקאות הנדל"ן הוא זה שהשפיע בעיקר על היקף המשכנתאות הגבוה. עם זאת, גם עליית מחירי הדיור השפיעו על הגידול בהיקף המשכנתאות, כשסכום משכנתה ממוצעת עמד על 929 אלף שקל, נתון גבוה ב-14% בהשוואה למשכנתה הממוצעת ב-12 החודשים האחרונים.

"מחיר למשתכן" ומשכנתאות במינוף גבוה

בחודש יוני הסתכמו המשכנתאות שנלקחו עבור דירות להשקעה ב-1.33 מיליארד שקל, עלייה של כ-19% מחודש מאי. גם בקרב המשתתפים בתוכנית "מחיר למשתכן" נרשם שיא משכנתאות: 1.54 מיליארד שקל, נתון הגבוה ב-56% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה.

בפילוח על פי מגזרים נרשמו הנתונים הבאים: הגובה של משכנתה ממוצעת, בהשוואה לאלה שנלקחו בחודש יוני, הגיע כאמור ל-929 אלף שקל; המשתתפים בתוכנית "מחיר למשתכן" לקחו משכנתה בגובה של 945 אלף שקל בממוצע; ואילו המשקיעים הסתפקו במשכנתה ממוצעת של 795 אלף שקל.

שיעור המשכנתאות במינוף גבוה, כזה הכולל מימון של 60% ומעלה משווי הנכס, ממשיך להוות מרכיב מהותי בשוק נוטלי המשכנתאות. מנתוני בנק ישראל עולה כי משכנתאות אלה היוו 42.4% מהמשכנתאות ביוני – נתון הדומה לנתוני החודשים האחרונים.