אלימות נשים. צילום: Shutterstock
אלימות נשים. צילום: Shutterstock

עשרות מרכזים נוספים לטיפול באלימות במשפחה יקבלו סיוע מ"אמנת זמינות פיננסית" שיזם הפיקוח על הבנקים

במסגרת המעקב השוטף אחר יישום "אמנת זמינות פיננסית" ביקר המפקח על הבנקים יאיר אבידן במקלט לנשים נפגעות אלימות באזור ירושלים. אמנת זמינות פיננסית היא אמנה וולונטרית המסייעת להקלת ההתמודדות הפיננסית של נשים נפגעות אלימות השוהות במקלטים ובדירות מעבר.

המפקח ביקר במקלט במטרה לעמוד מקרוב על יישום האמנה בשטח. הוא עדכן על הרחבת הפיילוט של הסיוע הנוסף הניתן במסגרת האמנה, לנפגעי ונפגעות אלימות המטופלים בקהילה מ-17 עד היום ל-60 מרכזים לטיפול באלימות במשפחה ברחבי הארץ. מאז השקתה סייעה האמנה בפתרון בעיות בנושאים פיננסיים שונים, ליותר מ-1,200 נשים, אשר נאלצו לרוב להימלט מהבית ומבן הזוג המכה, ללא כל סיוע ואמצעים. נשים אלו מתקשות להתנהל נכון מבחינה פיננסית ולפתוח דף חדש בחייהן. יוזמה זו מסייעת בכך ומלווה אותן באופן פרטני. 

"תופעה שיש לעקור מהשורש"

המפקח על הבנקים יאיר אבידן ציין, כי "אלימות נגד נשים הינה תופעה שיש לעקור מן השורש ונדרש שילוב זרועות בטיפול באלימות על כל השלכותיה. המערכת הבנקאית הינה חלק בלתי נפרד מהמרקם הכלכלי חברתי במדינת ישראל ולכן ישנה חשיבות רבה לסיוע שהיא מעניקה לנשים נפגעות אלימות בתחומים הפיננסיים, הכולל מתן מענה מידי ויצירתי.

"העלייה המשמעותית בהיקף ובחומרת מקרי האלימות נגד נשים במהלך תקופת הקורונה, מחייבת אותנו ואת המערכת הבנקאית, להעמיק עוד את המעורבות שלנו ואת הסיוע שמוענק לנשים אלו במסגרת האמנה, והרחבת הפיילוט מהווה ביטוי לכך. אני מודה למשרד הרווחה ועמותת רוח נשית על שיתוף הפעולה בהרחבת הפיילוט, מברך את איגוד הבנקים על הובלת הנושא ואת המערכת הפיננסית על יישום האמנה והסיוע השוטף לנפגעי האלימות במקלטים ובמרכזים".

בשנת 2016 גיבש הפיקוח על הבנקים, יחד עם איגוד הבנקים, כל הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, בנק הדואר, ובשיתוף משרד הרווחה והשירותים החברתיים והעמותות שמפעילות את המקלטים השונים, אמנה פיננסית וולונטרית לסיוע לנשים נפגעות אלימות – "אמנת זמינות פיננסית" – שמטרתה לסייע בצמצום תופעת האלימות הכלכלית נגד נשים נפגעות אלימות השוהות במקלטים ובדירות מעבר, באמצעות מתן פתרונות פיננסיים מותאמים לצרכים של נשים אלו.

קשר הדוק בשטח

במסגרת המעקב השוטף אחר יישום האמנה בשטח מתקיים קשר הדוק בין אנשי הקשר במקלטים ובמרכזים לטיפול באלימות במשפחה לבין אנשי הקשר מהמערכת הפיננסית, איגוד הבנקים ונציגי הפיקוח על הבנקים. אחת לשנה נערך סיור במקלט בהשתתפות המפקח על הבנקים ומנכ"ל איגוד הבנקים, כדי להתעדכן ביישום האמנה, להציף סוגיות רוחביות הדורשות המשך טיפול ומענה ולבחון את הרחבתה לתחומים נוספים.

במהלך הביקור במקלט לנשים נפגעות אלימות המנוהל ע"י ויצו באזור ירושלים, בו השתתפו גם איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים, וגב' אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל, ציינה כורזים כי המחויבות של הפיקוח על הבנקים לסיוע לנשים נפגעות אלימות, קריטית לשרידותן ומסייעת להשבת בטחונן וכבודן, והודתה לפיקוח על הבנקים, לאיגוד הבנקים ולמערכת הפיננסית על השותפות האמיצה במיגור האלימות כלפי נשים.

במסגרת הביקור, הודיע המפקח על הרחבת הפיילוט המתבצע בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה ועמותת רוח נשית, שבו ניתן סיוע במסגרת האמנה גם לנפגעי ונפגעות אלימות המטופלים בקהילה. המשמעות היא שאנשי הקשר מהבנקים וחברות כרטיסי האשראי יתנו מענה גם לאלפי המטופלים בכ-60 מרכזים לטיפול באלימות במשפחה ברחבי הארץ, ויסייעו להם בפתרון בעיות פיננסיות שונות הנובעות מהשלכות האלימות הכלכלית שחוו.