פישר: הדיון על העמלות פופליסטי

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, תקף בוועדת הכלכלה של הכנסת את מה שהגדיר כ"פופוליזם" בדיון על עמלות הבנקים. לדברי הנגיד, רווחיות הבנקים נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, ולא ניתן לצפות להמשך הפחתת העמלות מבלי שיהיו לכך השפעות על יציבות המערכת.

פישר התייחס לנתוני מרכז המחקר של הכנסת, ואמר כי "הכותרות בתקשורת הבוקר דיברו על כך שהאוברדראפט בישראל גבוה מבמדינות אחרות.  בבואנו לדון במסקנות אלו עלינו לקחת בחשבון  שיש מערכות בנקאיות רבות בעולם וכל מערכת בנקאות שונה מרעותה. אני, למשל,  מכיר לעומק את מערכת הבנקאות בארה"ב. בארצות הברית פחות מקובלות עמלות על עובר ושב, אבל שם אין בכלל דיון על עלות האוברדראפט, משום שבכלל לא ניתן להיכנס שם למשיכת יתר.  בארה"ב מי שנקלע ליתרת חובה נאלץ לממן אותה באמצעות כרטיסי אשראי. מבדיקה שעשיתי הבוקר, הריבית בכרטיס אשראי בארה"ב עומדת על  19.9%.

"כלומר, המערכת פועלת בצורה שונה ויש לקחת זאת בחשבון כשמציגים נתונים השוואתיים.  למשל, נתוני מרכז המחקר והמידע מראים שישנן מדינות שבהן, וקשה להבין זאת, הריבית על משיכת היתר נמוכה מהריבית על האשראי. זהו ממצא שמצריך ללא ספק בדיקה חוזרת".

הנגיד ביקש להתייחס גם לרווחיות הבנקים בישראל, ואמר כי "אין מחלוקת על העובדה שהתשואה על ההון במערכת הבנקאית בישראל נמוכה מהממוצע ב-OECD. כלומר, הבנקים שלנו פחות רווחיים בהשוואה בינלאומית, כפי שגם עולה מהנתונים שהציגו חוקרי מרכז המידע והמחקר של הכנסת".

לדבריו, "לא ניתן לצפות שהבנקים ימשיכו עד אין סוף להוריד את הריבית ואת העמלות, ובו זמנית שהם ימשיכו להציע אשראי ולהיות יציבים. אם לא נשמור על היציבות של המערכת הבנקאית נמצא את עצמנו עם בנקים לא רווחיים, וכשיבוא משבר יקרה מה שראינו שקרה במשבר הפיננסי במערכות בנקאות בעולם, ואז יגרם נזק לכלכלה כולה ולאזרחים כולם. ישנו כעת דיון ציבורי בסוגיית מחנק האשראי. אנחנו אומרים לבנקים – צאו לגייס כסף על מנת שתוכלו להמשיך להעניק הלוואות. הבנקים עונים לנו שאינם מוכנים לגייס הון כאשר מניות הבנקים נסחרות ברמת מחירים מאוד נמוכה.  אם נמשיך לטעון לגבי כל עמלה וכל ריבית שהיא גבוהה מדי, הבנקים לא יוכלו לגייס הון, לצמוח ולהעניק אשראי. ועלינו לזכור, שפגיעה ברווחיות של מערכת הבנקאות היא פגיעה ישירה בכולנו, משום שהבעלים של מערכת הבנקאות יושבים פה בחדר – כולנו, באמצעות קרנות הפנסיה והחיסכון ארוך הטווח שלנו, מחזיקים במניות מערכת הבנקאות.

"בישראל יש תהליך מתמשך של החלשת מערכת הבנקאות, ואסור לנו לחשוב את החשיבה הפופוליסטית שניתן להמשיך ולהוזיל את עלויות הבנקאות עד אין סוף מבלי שיהיו לכך השלכות על יציבות המערכת. ניתן כמובן להתייחס לנושא היעילות, וייתכן שיש דברים לשפר בתחום זה כדי להפחית את המחירים. אבל בסוף היום עלינו להיות רציניים ולא פופוליסטיים.  ועדת הכלכלה גיבשה תהליך של מעקב אחר העמלות על חשבונות העו"ש. תהליך זה מוביל בהצלחה לירידה בעמלות העו"ש בפיקוחו של המפקח על הבנקים, וכדאי לאפשר לתהליך זה להמשך".