צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"תיאור מעוות והפוך מתמונת המציאות"

"התמונה שמצוירת, לפיה הבנקים מוותרים לעסקים על חובות ללא סיבה, בעוד את משקי הבית רודפים עד חורמה, היא תמונה מעוותת לחלוטין ובמידה רבה הפוכה מתמונת המציאות". כך אמר היום, מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, בישיבת ועדת הכספים של הכנסת.

"אני מבין את הסנטימנטים שעולים בנושא הזה אבל לא יהיה נכון, ולפעמים אפילו מסוכן, להקיש ממקרים פרטיים ולהוביל למסקנה לפיה יש כשל במערכת האשראי הבנקאי", אמר פרל. "כשנותנים אשראי, תמיד יהיו כאלה שיגיעו למצב של חדלות פירעון, אבל השאלה היא האם זה מלמד על בעיה במערכת – והתשובה לכך היא חד משמעית, לא".

פרל טען כי יכולת העמדת האשראי של הבנקים בישראל הוכיחה את עצמה בכל המבחנים. הוא הציג נתונים רשמיים, לפיהם שיעור החובות הפגומים במערכת הבנקאות בישראל מגיע ל-2.2% מסך האשראי, בעוד במדינות ה-OECD מגיע שיעור החובות הפגומים לשיעור של 6.2%. "הבנקים בישראל", אמר, "ידעו לתת אשראי באופן איכותי יותר מרוב המערכות בעולם".

לגבי הטענה כאילו בתוך המערכת הישראלית קיימת אפליה בין מגזרים שונים, הראה מנכ"ל איגוד הבנקים כי שיעור החובות שעליהם מוותרים הבנקים למשקי בית כמעט כפול משיעור החובות שעליהם מוותרים בהסדרי חוב ללוחות עסקיים. "ברמת המערכת הבנקאית ניתן ללמוד שבשנים האחרונות ויתרו הבנקים על 8.2% מתוך החובות שהגיעו למצב של ארגון מחדש אצל משקי בית. במקרה של לקוחות עסקיים – רק 4.9% מהחוב שבהסדר הגיע למצב של מחילה", אמר פרל.