קושי: 1 מתוך 5
זמן קריאה: 5 דקות

העברת כספים לחו"ל – איך זה עובד?

האם נזקקתם לאחרונה להעברת כספים לחו"ל, ביקשתם להעביר כסף לקרוב משפחה, לשלם על דו"חות תנועה שקיבלתם מעבר לים, או לשלם מקדמות לקראת חופשה? הבנקים השונים בארץ מאפשרים לכם לעשות זאת בקלות – כאשר התנאי לכך הוא שהכסף מועבר לחשבון בנק אחר.

באמצעות הבנקים ניתן להעביר כספים באופן קבוע או חד פעמי – לחשבונות שונים בבנקים בחו"ל. ישנן שתי דרכים להעברה: באמצעות "קוד סוויפט" או בשיקים.

סוויפט – מעבר מהיר ובטוח

העברות המבוצעות באמצעות קוד סוויפט הן מהירות ויעילות – זוהי רשת של מערכות אלקטרוניות לביצוע והעברת מסרים בין בנקים בכל רחבי העולם. המערכת בטוחה, מדויקת ומהירה, ולכל בנק בה יש קוד זיהוי אישי. זו מערכת מוצפנת ומאובטחת היטב – והדבר מונע כל חשש לאבדן או לגניבת פרטים. היתרון העיקרי שלה הוא המהירות והדיוק. כמו כן ניתן לוודא בקלות באמצעות חשבון הבנק כי המוטב זוכה.

יש לקחת בחשבון, כי על העברה זו יש לשלם עמלת קורספונדנט. קורספונדנטים הם בנקים שממוקמים במדינות שונות ברחבי העולם ומספקים שירותים שונים לבנקים אחרים. אחד השירותים הינו סליקת תשלומים במטבע המדינה בה הבנק יושב. עבור השירות ניגבת עמלה.כמו כן עשויה להיות עמלה של חשבון המוטב שמשתנה מבנק לבנק וממדינה למדינה.

שיק – מעבר איטי וזול

השיטה השנייה להעברת כספים לחו"ל היא הוצאת שיק בנקאי במט"ח. היתרון של שיטה זו הוא חיסכון בעמלות ביחס להעברה בסוויפט, אבל יש לקחת בחשבון שהעברת הכסף תהיה איטית בהרבה – מכיוון שהשיק נשלח בדואר (ולכן יש גם לקחת בחשבון סכנה של אבדן). שיטה זו עשויה להתאים למי שהעברת הכסף אינה דחופה לו – וכאשר מדובר בסכומים לא גדולים. זמן המשלוח תלוי במרחק למדינת היעד – ומומלץ לברר מראש מהו לוח הזמנים הצפוי להגעתו של השיק. בכזה מקרה יש לוודא עם מקבל הכסף כי הדבר מקובל עליו.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת

1.  יש לקחת בחשבון את עלות ההמרה למט"ח, במקרה שאתם מעבירים את הכסף מחשבון שקלי לחשבון דולרי (ובכל מקרה אחר של מעבר בין מטבעות). אם אתם עושים העברות קבועות – ייתכן שעדיף להחזיק חשבון מט"ח כדי לחסוך בעלות ההמרות.

2. את ההעברה לחו"ל ניתן לבצע באמצעות נציג השירות הטלפוני של הבנק, בסניף או באינטרנט (במקרה של העברה בסוויפט).

3.  לפני ביצוע ההעברה – יש לקחת בחשבון את כללי הרגולציה והדיווח הנהוגים בארץ ובחו"ל: כל העברת מט"ח כפופה לדיני מדינת המעביר, דיני מדינת הקורספונדנט ודיני מדינת המוטב. כל העברת מט"ח נבדקת ע"י כל אחד מהבנקים בהיבטים הקשורים לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

4. גם בהעברות כספים בישראל – מעורבת תקינה בינלאומית והבנקים בישראל משתמשים במערכת שנקראת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת) לצרכי העברת כספים ביניהם. מערכת זו יכולה לשמש גם לקוחות פרטיים לעסקאות חשובות כמו רכישת דירה וכו'. העברת כספים במערכת מבוצעת בעזרת מספר חשבון ייחודי שנקרא IBAN – בהתאם לתקינה בינלאומית. המספר מורכב מ-23 תווים: מספר חשבון הבנק, מספר הסניף, סימון המדינה ושתי ספרות ביקורת. על מנת שהמערכת תוכל לשמש אתכם, יש לוודא כי שם החשבון שלכם באנגלית עדכני. את המספר שלכם תקבלו בסניף, באינטרנט, במענה קולי או במכשירי הבנק האוטומטים. מידע נוסף על מערכת זה"ב והשימושים בה תוכלו למצוא בכתבה הזו.