מדי יום מתבצעות אלפי פעולות הונאה באמצעות שיחות טלפון והודעות לנייד | צילום: יאיר ולר, הפורום לחינוך פיננסי
מדי יום מתבצעות אלפי פעולות הונאה באמצעות שיחות טלפון והודעות לנייד | צילום: יאיר ולר, הפורום לחינוך פיננסי

הפורום לחינוך פיננסי משיק קמפיין להגברת המודעות להונאות פיננסיות

הקמפיין, בהובלת ננסי ברנדס, קורא לציבור לגלות ערנות לתופעת ההונאות הפיננסיות, לרבות התחזות וגניבת פרטים. המהלך מתמקד באוכלוסיית הגיל השלישי ובעולים חדשים

הפורום לחינוך פיננסי בהובלת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל משיק קמפיין בכיכובו של ננסי ברנדס, שמטרתו העלאת המודעות מפני הונאות פיננסיות. הקמפיין, שעולה עם פתיחת אירועי שבוע ההונאות הפיננסיות, נערך בשיתוף איגוד הבנקים, המערכת הבנקאית, משטרת ישראל ומשרד הרווחה.

הפורום קורא לגילוי ערנות בכל הקשור לתופעות אלו, לרבות התחזות ברשת או בטלפון וגניבת פרטים, במטרה להפחית את חשיפת האוכלוסייה לאירועים הללו. הקמפיין, באמצעות משרד הפרסום אברהם, יעלה ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל.

בהמשך שבוע ההונאות הפיננסיות, יועברו הרצאות על ידי נציגי המערכת הבנקאית ומשטרת ישראל, בכמאה מוסדות בהם פעילים בני הגיל השלישי בכל רחבי הארץ. בשבועות הקרובים יועברו שלוש הרצאות מקוונות לציבור הרחב בשלוש שפות – עברית, ערבית ורוסית. בנוסף, הושק אתר יעודי ובו טיפים וכלים להתמודד עם תופעת ההונאות.

אלפי הונאות ביום

מדי יום מתבצעות אלפי פעולות הונאה על ידי נוכלי סייבר, המתחזים לנציגי בנקים, באמצעות שיחות טלפון והודעות לנייד או לחשבון המייל של הלקוחות. בשנה שעברה בוצעו פעולות הונאה בהיקף של 70 מיליון שקל בישראל.

לפי המערכת הבנקאית הנלחמת בתופעה מגמת ניסיונות ההונאה צוברת תאוצה, ולפי נתונים שפורסמו בשנה שעברה – ניסיונות ההונאה על יוצאי חבר העמים גדלה ב-200%. בבנקים ובמשטרה מזהים כי חלה עלייה משמעותית בהיקף ההונאות המבוצעות כנגד כלל האוכלוסיה, ובעיקר כנגד אזרחים ותיקים ועולים חדשים.

מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אומר שבתקופת זו חלה עלייה יומיומית בתדירות מקרי ההונאה וקורא לציבור לגלות ערנות. ״אירועי שבוע ההונאות נועדו להעצים את המודעות להונאות פיננסיות באמצעות הרשת, במטרה להפחית את חשיפת האוכלוסייה, במיוחד האוכלוסייה הבוגרת, לאירועים מסוג זה. אני שמח על שיתוף הפעולה עם הפיקוח על הבנקים, המשטרה ומשרד הרווחה שנועד לסייע במיגור התופעה״.

כך תזהו הונאה פיננסית

הנה מספר כללים שיעזרו להבחין בהונאה פיננסית:

● אם מתקשרים או שולחים מייל בו מבקשים את הסיסמה לחשבון הבנק שלך.
● אם מבקשים ממך לסמס או לשלוח מייל ובו פרטים אישיים או פרטי חשבון בנק.
● אם שולחים לך קישור ב-SMS או במייל לאתר המבקש ממך פרטי ההתחברות לחשבון.
● אם מציעים לך שירותי בנק באמצעות אפליקציות שלא מופיעות בחנות האפליקציות הרשמית.
● אם מתקשרים או שולחים הודעה המתריעה שחשבונך עומד להיחסם ונדרשת התערבותך.
● אם מתקשרים או שולחים הודעה ובה מבקשים ממך למסור את הקוד החד-פעמי שנשלח אליך בSMS.