צילום: shutterstock

רגולטורים מזרזים את צמצום השימוש בליבור

רגולטורים מפעילים לחצים על בנקים להאיץ את צמצום השימוש בריביות הליבור, ריביות המתפרסמות מדי יום על ידי ארגון הבנקאים הבריטי ומייצגות את גובה הריבית שלפיה בנקים מוכנים להלוות אחד לשני.

הרשות לשירות פיננסיים בבריטניה הודיעה בשנה שעברה כי לא תחייב את הבנקים השותפים בפרסום שערי הליבור להמשיך להפיק אותם החל מסוף 2021. למגמת השינוי המתוכנן, להפסיק להשתמש בליבור, הצטרף גם האיגוד הבינלאומי לנגזרים וחוזי "החלף" (Swap), כאשר היעד של המהלך הוא להחליף את השימוש בריביות הליבור בריביות חסרות סיכון אחרות.

ריביות הליבור הפכו למכשיר חשוב עבור פעילים בעולם הבנקאי ובשוק ההון, כבנצ'מרק מקובל לחוזי הלוואות וכבסיס לתשלומים אחרים. עם התפתחות שוק הנגזרים, הן החלו גם לשמש בסיס לחוזי "החלף". בנקים מחזיקים כיום 170 טריליון דולר בחוזי "החלף" שמבוססים על הליבור, כשליש מהם למועדים לאחר 2021.

מעמד ריביות הליבור נשחק בשנים האחרונות. מאז המשבר הפיננסי העולמי לפני כעשור התרבו הדיווחים על בעייתיות בקביעת ריביות הליבור. בין השאר, פורסמו עדויות לתיאום מחירים בין הבנקים, כולל הקלטות שחשפו שבכירים בבנק המרכזי של בריטניה ביקשו במהלך המשבר מאחד הבנקים לדווח על ריבית ליבור נמוכה יותר.